SALK - Tennis for life!

SALK (Stockholms Allmänna Lawntennis Klubb) grundades 1913 och är en av Sveriges äldsta och största tennisklubbar.

Bland de mest kända spelarna sedan klubbens bildande 1913 märks Gudrun Rosin, Björn Borg, Nicklas Kulti och Rebecca Peterson.

Verksamheten bedrivs på 14 inomhus- och fem utomhusbanor i Bromma. Dessutom finns en padeltennisbana (utomhus). Klubben har också ett populärt boende i Båstad, den så kallade Salkvillan, som utnyttjas flitigt i samband med bl a läger och tävlingar. Salk har drygt 3 000 medlemmar och uppemot 10 000 besökare i hallen per vecka, inräknat besökare till hallens hyresgäster. Omkring 700 barn och ungdomar tränar tennis på Salk under de ordinarie verksamhetsveckorna.

Salkhallen är klubbens huvudarena, som utöver tennisbanor och squashrum innefattar gym (SATS), tennisshop, restaurang, skönhetssalong, naprapater, sjukgymnaster och massör. Utomhusanläggningen Salk Tennis Park ligger vid Brommaplan, några minuter från Salkhallen.

SALK är en aktiv tävlingsarrangör, till exempel genom att varje år arrangera världens största juniortävling inomhus, SALK Open. Klubben är även en av huvudägarna och huvudgrundarna till ATP-tävlingen Stockholm Open (tillsammans med Kungliga Tennisklubben) som är den äldsta internationella tävlingen inomhus som fortfarande spelas.

Vid sidan av klubbens satsning på junior- och elittennis innefattar Salk en mängd andra verksamheter såsom damklubb, divisionsspel, kursverksamhet och veteranspel. Salk är en klubb för alla genom hela livet, oavsett ålder och spelstyrka. Tennis for life!

SALK_Jubileumslogotyp_SALK_100_A¦èR_RGB_300-x-286-pxl

När klubben firade sitt 100-årsjubileum 2013 togs en särskild jubileumslogotyp fram.